Vauhdin hurmaa ja hevosvoimien jylinää – Alastaro Circuitilla nähtiin historialuokkien ajoneuvoja

2
Suomen suurimman autourheilun asfalttiratasarjan Gulf Historic Race Cupin kauden avaukseen Alastarolle oli ilmoittautunut 150 kuljettajaa.

LOIMAA/VIRTTAA Gulf Historic Race Cupin kauden avauksella saatiin Alastaron moottoriradalle totutusti räjähtävää voimaa, kun aika-ajot ja 18 lähtöä toivat radalle muun muassa Subarun kilpaurheiluautoja, omarakenteisia kaksipaikkaisia Locost-sportteja ja formuloita FV:stä F4:siin.

Yleisölle oli tarjolla hellettä, tiukkoja kärkitaisteluja ja harrasteautojen drive-in-näyttely, jossa pääsi tutustumaan myös vauhtipelien historiaan ja autonrakentelun saloihin.

Kangasalta Alastarolle lähteneet Pentti ja Mirja Järvinen viettävät vuodessa useamman viikonlopun moottoriurheilun tapahtumissa, sillä Pentin ykkösmielenkiintona ovat moottoripyörien klassikkoajot ja etenkin 1960–1970-lukujen kilpa-ajajat. Harrastuksen perässä Järviset käyvät esimerkiksi Imatran, Pyynikin ja Oriveden ajoissa. Alastaron ratakin oli heille entuudestaan tuttu.

Aiemmin Järviset saattoivat reissata ajoihin asuntovaunulla koko viikonlopuksi, mutta nykyään heille riittää se, että näkee yhden päivän lähdöt harjoituksista kilpailuihin.

– Pääsee yöksi kotiin.

Ulvilalainen Leo Hakala oli rakennellut starteissa mukana olleen kaverinsa autoon osia. Alastarolle hän oli lähtenyt mukaan kannustusjoukoksi. Mukaansa Hakala oli saanut lapsenlapsensa Juhon, 11, joka seurasi erityisesti rakenneltuja menopelejä.

– Niitä näkee muuten niin harvoin, he kertoivat.

HISTORIALLISTEN kilpa-autojen ratasarjan avausviikonloppuun oli ilmoittautunut 150 kilpailijaa. Helsinkiläisen Jukka Ylitalon kausi Historic erikoisvakio F/A -luokassa alkoi epäonnella, sillä miehen Jaguar oli koko ajan rikki.

– Huonoa tuuria. Eilen hajosi harjoituksissa vanne ja äsken aika-ajoissa kytkin. Mutta tämä on motorsportia ja pointti on se, että jos ongelmia ei ole valmis sietämään, on väärä harrastus ja sitten täytyy vaihtaa kansantanhuihin.

Ylitalon Jaguar oli aikansa nopein sarjatuotantoauto, mutta kuljettajan mukaan se on ajettavuudeltaan kamala, aikansa tuote kun on.

– Auto on Jaguar E-type -65, 3,8-litranen suora kutonen ja 299 hevosta, hän listasi teknisiä tietoja.

Kisakaudelta Ylitalo odottaa lähinnä mukavia viikonloppuja ja kiitteli Historic-luokkien rennompaa ajoilmapiiriä.

– Iso merkitys on sillä, että autot ovat suorakylkisiä vielä, kun ne tulevat maaliin, ja ettei taistella ihan hampaat irvessä. Jos joku on kierroksella puoli sekuntia nopeampi, se päästään ohi.

2 KOMMENTIT

    • Hei, lehti voi olla vielä vaikka postissakin, mutta sanotko osoitteesi vielä, niin laitetaan varoiksi tulemaan 🙂
      terv. Kati

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän