Ruokakaupoista saa nyt yhä väkevämpiä juomia

0
Maanantaina voimaan astunut lakimuutos sallii entistä vahvempien alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. K-Citymarket Loimaan kauppias Jyrki Koenkytö uskoo kuohuviinien kysynnän olevan suurinta.

Loimaa
Oona Tepponen

Luvanvaraisessa vähittäismyynnissä on eilisestä alkaen saanut myydä enintään 8 prosentin vahvuisia, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia. Loimaan seudulla vahvempia alkoholijuomia on maanantaista alkaen voinut ostaa ainakin K-Citymarketista, Prismasta sekä useista K-Marketeista.

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen prosenttirajan nostamisesta 5. kesäkuuta. Tasavallan presidentti hyväksyi esityksen 7. kesäkuuta, ja laki astui voimaan maanantaina 10. kesäkuuta.

Käytännössä lakimuutos koskee oluiden, siidereiden ja viinien myyntiä. Ennen lakimuutosta luvanvaraisessa vähittäismyynnissä yläraja on ollut 5,5 prosentissa. Sitä väkevämpien alkoholijuomien vähittäismyynti on ollut Alkon yksinoikeus. Lakimuutos on sovellettavissa sen voimaan tullessa voimassa oleviin vähittäismyyntilupiin.

K-Market Turuntien, Korintin ja Hirvikosken myymälöihin myyntiin tuli maanantaina pääasiassa viinejä. Kauppiaat Maija ja Jaakko Rautakorpi odottavat alkuun kysyntäpiikkiä, mutta uskovat kysynnän ajan kanssa vakiintuvan tietylle tasolle.

– Uskon, että nyt alkuvaiheessa kysyntä on korkea, kun ihmiset haluavat kokeilla, millaisia uudet tuotteet ovat. Asia on kuitenkin ollut laajasti esillä mediassa ja julkisuudessa, Jaakko Rautakorpi pohtii.

– Kaikkiin kauppoihin on tullut tai tilattu suhteellisen maltillinen kattaus viinejä. Turuntien myymälässä viinejä on noin kymmenkunta. Kysynnän mukaan valikoimaa voidaan myöhemmin laajentaa, Maija Rautakorpi kertoo.

S-Ryhmässä vahvempien alkoholijuomien valikoima tulee vaihtelemaan myymälöittäin. Turun Osuuskaupan Prisma-ketjun ryhmäpäällikkö Piia Laineen mukaan ensimmäiset vahvemmat alkoholijuomat tulivat Loimaan Prisman hyllyille jo maanantaina. Valikoima täydentyy vielä viikon kuluessa. Viinien lisäksi valikoimiin on tulossa vahvempia oluita.

– Käytännössä kysynnälle ei ole selkeää ennustetta. Moni kuluttaja on kuitenkin odottanut parempia mahdollisuuksia ostaa ruoan kanssa monipuolisesti sopivia juomia. Uskomme, että esimerkiksi kesän juhliin mieto kuohuviini kiinnostaa asiakkaita ja nousee hittituotteeksi. Se, minkälaiseksi esimerkiksi viinien myynnin osuus kaikista alkoholijuomista muodostuu, jää nähtäväksi, Laine kommentoi.

Loimaan K-Citymarketin kauppias Jyrki Koenkytö arvelee myös kuluttajien kiinnostuvan erityisesti kuohuviineistä. Hän huomauttaa, että lain voimaantulon nopea aikataulu on vaikuttanut erityisesti pienpanimoiden tarjontaan.

– He eivät tietenkään ole uskaltaneet tehdä tuotteita valmiiksi varastoon, mutta esimerkiksi Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa olemme neuvotelleet kahdeksanprosenttisesta tummasta oluesta. Viinejä löytyi keskusvarastolta, ja niitä saimme tilattua tänne kokeiluun, Koenkytö kertoo.

Maanantaina muutama asiakas oli Koenkydön mukaan jo kysellyt vahvempien juomien perään. Henkilökohtaisesti hän kertoo olevansa tyytyväinen lakimuutokseen ja uskoo sen olevan askel oikeaan suuntaan.

– Pidän suurempana muutoksena sitä, kun 5,5-prosenttiset juomat aikoinaan tulivat kauppoihin. Silloinkin maalailtiin piruja seinille, että kansa ratkeaa juomaan, mutta kulutus on päinvastoin vähentynyt. Suomalainen juomakulttuuri on muutoksessa, Koenkytö pohtii.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän