Valtasen liikenteen tarina alkoi 100 vuotta sitten kuorma-autosta, jonka lavalle tehtiin penkit

0
Petri Valtanen on johtanut Valtasen liikennettä vuodesta 2004. Tänä vuonna hänen isoisänsä perustama yritys täyttää 100 vuotta. SARI HOLAPPA

ORIPÄÄ Petri Valtasen isoisä Vieno Valtanen oli vain 23-vuotias, kun hän teki kauaskantoisen päätöksen perustamalla linja-autoyrityksen. Toukokuun 25. päivä ensimmäisestä linjaliikenneajosta tulee kuluneeksi sata vuotta. Turun Sanomien ilmoituksessa kerrottiin silloin, että uusi auto-omnibus välittää henkilöliikennettä linjalla Aura-Turku joka arkipäivä Karviaisten Pellonperästä Turkuun. Takaisin pääsi iltapäivällä.

Valtasen liikenteen ensimmäinen linja-auto tehtiin kuorma-autosta rakentamalla penkkirivistö lavalle. Matkustajia kuljetettiin joka arkipäivä Aurasta Turkuun ja takaisin. VALTASEN LIIKENTEEN ARKISTO

Ensimmäinen linja-auto oli rakennettu kuorma-autosta, jonka lavalle Vienon seppänä työskennellyt isä oli tehnyt penkit. Kovin kauaa ei matkustajien kuitenkaan tarvinnut istuskella kuorma-autonlavalla, sillä melko pian Vieno osti oikean linja-auton ja samalla hiukan lisää pituutta reitilleen. Uusi reitti alkoi nyt Pöytyän Ihavasta ja kulki Auran kirkon kautta Turkuun. Toisen linjan Vieno Valtanen aloitti jo seuraavan vuoden toukokuussa. Nyt Turkuun ja takaisin pääsi Pöytyältä suoraan. Vuonna 1927 Turkuun ruvettiin ajamaan myös Oripäästä ja vuotta myöhemmin Yläneen Keihäskoskelta.

Petri Valtanen sanoo isoisänsä olleen ensimmäisiä linja-autoalan yrittäjiä Suomessa, sillä ennen sotia heitä ei kovin montaa ollut.

– Häntä oli aina kiinnostanut koneet, ja varmaan se oli yksi syy, miksi hän lähti autoalalle.

Vaikka sota-aika hiljensi linja-autoliikennettä, Valtasen liikenteen pyörät jatkoivat pyörimistään ja liiketoiminta kasvoi tasaiseen tahtiin.

Nopeasti kasvanut Valtasen liikenne oy aloitti Oripää–Turku-linjan vuonna 1927. Se oli tärkeä linja sota-aikanakin.
SARI LEINON ARKISTO / VALTASEN KYYDISSÄ -HISTORIAKIRJA

Aurasta Vieno Valtanen muutti Oripäähän, josta hänen vaimonsa Martta oli kotoisin. Heille syntyi viisi lasta, kolme poikaa ja kaksi tyttöä. Perheonni kuitenkin särkyi Martan sairastuessa syöpään. Hän kuoli vain 33-vuotiaana vuonna 1943. Nuorin lapsista oli tuolloin kolmevuotias.

Yhdeksän vuotta myöhemmin kuoli myös Vieno Valtanen, 51-vuotiaana. Petri Valtanen sanoo isoisänsä kuolleen häkämyrkytykseen ollessaan korjaamassa linja-autoa tallissa. Kun vierestä oli lähtenyt toinen auto ajoon, tallin ovet oli laitettu kiinni ja pakokaasut jäivät sisäpuolelle.

Valtasen liikenteessä alkoi uusi aikakausi, kun kaksi vanhempaa poikaa, parikymppiset Väinö ja Viljo, ottivat johdon. Veljeksistä nuorin, Vesa, tuli kuvioihin hiukan myöhemmin tultuaan täysi-ikäiseksi. Sen sijaan siskot Saija ja Mailis eivät lähteneet alalle vaan myivät osuutensa veljille. Kun Väinö ja Viljo kuolivat 1970-luvulla, yritystä alkoivat pyörittää Vesa ja Väinön poika Jarmo aina 2000-luvun taitteeseen.

Valtasen liikenteen perustaja Vieno Valtanen rakennutti perheelleen talon Oripäähän, minkä yhteydessä oli tilat myös linja-autoille. MARIANNE POHJALAISEN ARKISTO / VALTASEN KYYDISSÄ -HISTORIAKIRJA

Tänä vuonna satavuotispäiviään viettävän Valtasen liikenne oy:n toimitusjohtaja Petri Valtanen kertoo olleensa perheyrityksen johdossa yksin vuodesta 2004 hänen isänsä Vesan kuoltua. Osakkeenomistaja Petristä tuli Jarmon myytyä osuutensa.

– Kyllä se oli aika selvää, että jatkan tässä, hän pohtii jälkeenpäin ratkaisuaan.

Ratin takana hän laskeskelee istuneensa 33 vuotta. Kortin hän sai vuonna 1992. Taskussaan hänellä on kortin lisäksi raskaan puolen ajoneuvoasentajan tutkinto.

Valtasen kolmesta siskosta kaksi on päätynyt alalle, sillä Marju Alhainen ja Maarit Hyrkäs ajavat kumpainenkin koululaisajoja. Samoin tekee Petrin vaimo Elina Valtanen, joka sanoo saaneensa linja-autokortin vuonna 2004.

Liiketoiminnasta suurin osa tuleekin tänä päivänä juuri koululaisajoista.

– Tilausliikenteen osuus taas on noin 30–40 prosenttia, Petri toteaa ja sanoo, että noin 90 prosenttia tilausajomatkoista on urheiluseuran ajoja.

Lisäksi Valtasen liikenne tekee valmismatkoja, joiden kohteet vaihtelevat kysynnän ja vuodenajan mukaan.

Linja-autoala on kokenut vuosikymmenien saatossa monet myllerrykset, jotka ovat näkyneet myös Valtasen liikenteen toiminnassa. Petri Valtanen sanoo kovimman paikan olleen vuonna 2014, kun EU-lainsäädännön vuoksi linja-autoalaa alettiin kilpailuttaa uudella tavalla. Valtasen liikenteelle se tarkoitti linjaliikenteen loppumista kuin seinään.

– Se oli tosi vaikea hetki, ja jouduimme silloin irtisanomaan viisi tai kuusi kuskia.

Linjaliikenteen korvasi pitkälti koululaiskuljetukset, vaikka toiminta pienenikin. Parhaimmillaan autoja seisoi tallissa lähemmäs parikymmentä, kun nykyään niitä on 11.

Seuraava shokki koettiin vuonna 2020, kun koronapandemia pysäytti kumipyörät täysin.

– Se ei kuitenkaan ollut niin paha kuin linjaliikenteen loppuminen. Silloin selvisimme lomautuksilla.

Myös valtiolta tuli jonkin verran tukea, vaikka Elina ja Petri sanovat niiden olleen melko vähäisiä.

Oripääläinen perheyritys Valtasen liikenne oy täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Nykyisin sen ohjaimissa on Petri Valtanen. Hänen vaimonsa Elina on myös tiiviisti mukana toiminnassa hoitaen koululaisajoja ja toimistotöitä. SARI HOLAPPA

Satavuotispäivien lähestyessä Valtasen liikenteessä jatketaan töitä samaan malliin kuin ennenkin. Toimistohommia pyörittävät pitkälti Petri ja Elina hoitaen samalla omat osuutensa ajoista. Petri tekee myös pienempiä remontteja autoihin, mutta suuremmat korjaukset ja huollot teetätetään muualla. Myös kirjanpito ja palkanlaskenta on ulkoistettu. Vakituisia kuljettajia on seitsemän. Tallit taas sijaitsevat Oripäässä ja Aurassa.

Tulevaisuudesta Petri ja Elina kertovat, että heidän kolme lastaan saavat aikanaan itse päättää, mihin ryhtyvät. Lapsista vanhin on nyt 18-vuotias. Tänä vuonna 54 vuotta täyttävä Petri myöntää kuitenkin omalta kohdaltaan, että suurin palo tien päälle on jo takanapäin.

Juhlapäivää Valtasen liikenne viettää 13. kesäkuuta Oripään lentokentällä sijaitsevassa Okra-hallissa. Juhlan kunniaksi aiotaan tehdä myös hyväntekeväisyyttä.

– Lahjoitamme vanhemmasta päästä olevan linja-auton Ukrainaan. Viemme sen kesällä Puolan rajalle, josta paikalliset hakevat sen.

Lähteet: Petri ja Elina Valtasen haastattelu; Päivi Palm ja Jorma Pihlava: Valtasen kyydissä. Mukavaa matkantekoa vuodesta 1925.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän