Loimaan Kelan palvelupisteestä lähetetty kirjekuori on kadonnut – lähetys sisältää etuuksiin liittyviä asiakirjoja, joissa on asiakkaiden henkilötietoja

6
LL ARKISTO

LOIMAA Etuushakemuksia ja asiakirjoja sisältänyt Kelan kirjekuori on kadonnut postissa. Kuori lähetettiin Loimaan palvelupisteeltä Kelan skannauskeskukseen 9.5.2025.
Kelan tiedotteessa kerrotaan tarkemmin, että posti oli hakenut Kelan palvelupisteestä Loimaalta kirjekuoren, jota ei sen jälkeen ole tavoitettu. Kuori sisälsi hakemuksia ja asiakirjoja, joita asiakkaat ovat jättäneet Loimaan palvelupisteeseen tai palvelupisteen ulkopuolella olevaan postilaatikkoon 7.5.–8.5.2025.
Kelan tietojen mukaan tuolla aikavälillä palvelupisteeseen on jättänyt hakemuksen tai muun asiakirjan 40–50 asiakasta. Palvelupisteeltä on 9.5.2025 lähetetty useampi asiakirjoja sisältävä kirjekuori, joista yksi on kadoksissa.
Posti on ottanut kuoren vastaan, mutta se ei ole saapunut perille.
– Suhtaudumme tapaukseen erittäin vakavasti. Olemme pahoillamme, että Kelan asiakkaiden asiakirjoja on kadonnut postissa, ja olemme jo ryhtyneet toimenpiteisiin estääksemme vastaavan jatkossa, Kelan läntisen palveluyksikön johtaja Stefan Strandberg sanoo tiedotteessa.
Kadonnut lähetys sisältää Kelan etuuksiin liittyviä asiakirjoja, joissa on asiakkaiden henkilötietoja. Tapahtumaa selvitettäessä ei ole ilmennyt, että kadonnut kuori olisi muualla kuin suljettuna Postin hallussa. Kelan tiedotteessa sanotaan, että tätä ei ole kuitenkaan voitu varmistaa.
Kela on tehnyt tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon.

Kela on toistaiseksi tunnistanut viisi asiakasta, joiden asiakirjoja kadonnut kuori sisältää. Heihin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä. Tunnistettujen asiakkaiden etuusasiat on jo saatu uudestaan vireille oikeilla tiedoilla.
Kaikkien kyseessä olevien asiakkaiden henkilöllisyys ei ole Kelan tiedossa, eikä heihin ole voitu olla henkilökohtaisesti yhteydessä. Näiden asiakkaiden tavoittamiseksi Kela on lähettänyt tiedotteen Loimaan Lehteen.

Kela ei ole voinut käsitellä kadonneita hakemuksia tai asiakirjoja eikä esimerkiksi myöntää niiden perusteella haettuja etuuksia. Jos asiakas on jättänyt hakemuksen tai muun asiakirjan Loimaan palvelupisteeseen 7.5.–8.5.2025, hänen kannattaa varmistaa, onko asiakirja otettu Kelassa vastaan. Asiakas voi tarkistaa Oma Kelasta, onko hänen hakemuksensa otettu käsittelyyn. Myös Kelan palvelunumeroon soittamalla voi varmistaa, onko hakemus tullut Kelaan.
Kelan Loimaan palvelupiste on auki seuraavan kerran 12.6., ja sen jälkeen se on suljettuna 16.6.–1.8.2025.

6 KOMMENTIT

  1. Ei muuta kun loimaan kelan asiakkaille vaatimus toimittaa selvitys mahdollisesta postinjakeluhäiriöstä, jota ilman etuusasiaa ei pystytä käsittelemään.

  2. Postilta hukkuu aika paljon kirjeitä. Töissä lähetän ajanvarauskirjeitä ja niistä yllättävän moni jää saapumatta perille tai kirje on matkalla yli kaksi viikkoa. Onneksi kirjeessä ei ole henkilötunnusta, mutta nimi, osoite ja tutkimus selviää kirjeestä.
    Äiti ystävineen lähettää edelleen aika paljon joulu- ja onnittelukortteja. Niistäkin ikävän moni jää menemättä perille. Välillä posti on saapunut perille vasta muutaman kuukauden päästä.

  3. Miksi edelleen käytetään postia kun siihen eivoi luottaa!!! Kuriiripalvelut on keksitty aikaa sitten alkuperäisten dokumenttien perille toimittamiseksi..

    Minulta posti hävitti lähettämäni edunvalvontadokumentit muutama vuosi sitten. Onneksi oli kopiot, jotka pystyin toimittamaan sähköpostitse DVV:lle.

    Kelakin voisi siirtyä nykyaikaan.

Vastaa käyttäjälle Minna Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän