Valtasen vanha bussi tekee viimeiset palveluksensa Ukrainan armeijalle

0
Valtasen Liikenteen yrittäjä Petri Valtanen kokee sodan surullisena asiana. Hän on seurannut tapahtumia alusta saakka. – Eihän sitä voi olla seuraamatta. Ei meidän elinaikanamme Euroopassa ole ollut tällaista. Ja se sota on tosi lähellä, ei täältä Suomesta ole Ukrainaan matkaa kuin tuhat kilometriä.

ORIPÄÄ Oripääläinen bussiyhtiö Valtasen Liikenne juhlii satavuotista taivaltaan perjantaina Oripään lentokentällä.

Juhlan kohokohtana yritys lahjoittaa vanhan linja-autonsa Ukrainan puolustusvoimien 95. prikaatin käyttöön. Yrittäjä Petri Valtanen ajaa linja-auton Ukrainaan juhannusviikolla.

– Laitilasta lähtee yksi kaveri mukaan, ajetaan kahdestaan.

Matka käy lautalla yli Suomenlahden, minkä jälkeen ajetaan Baltian maiden läpi Puolaan. Puolasta ylitetään Ukrainan raja ja nimenomaan Ukrainan puolelle.

– Yksi yöpyminen siinä on välissä, Valtanen suunnittelee menomatkaa.

Hän myöntää, että edessä siintävä matka jännittää jonkin verran.

– Kaveri sanoi, haluaisimmeko mennä samalla Kiovaan. Se on tässä vielä vähän auki.

Valtanen kertoo, että bussin mukana kulkee muutakin lahjoitustavaraa Ukrainaan: Oripään Lions Club lahjoittaa toistakymmentä aggregaattia ja Oripään Reservialiupseerit sammuttimia.

Lahjoitettava linja-auto on Scania Omni Express vuosimallia 2008.

– Tämä on suomalainen tekele, Lahdessa tehty. Auto on ollut meillä uudesta asti. Hyvin palvellut.

Mittariin on kertynyt vajaa miljoona kilometriä.

– Se ei ole tuhottoman iso lukema, yrittäjä miettii ja huomauttaa, että laajamittaisen sodan alkaessa helmikuussa 2022 pihoja saatettiin niin sanotusti putsata vähän huonommastakin tavarasta, joka lahjoitettiin eteenpäin.

– Tämä on kuitenkin hyvässä kunnossa. Toivottavasti se palvelee jonkin aikaa.

Valtasen mukaan bussi ei enää sovellu yrityksen ajoihin, koska se ei kelpaa kalustoksi kotimaan kilpailutuksissa.

– Pitää olla iältään uudempaa kalustoa. Lisäksi tulevat päästövähennykset.

Mutta jos auto sitten vähän enemmän tupruttaakin, Valtasen mukaan se myös toimii paremmin.

Valtasen Liikenteen tarinan voi katsoa alkaneen toukokuussa 1925, kun Petri Valtasen isoisä Vieno Valtanen ajoi ensimmäisen linjaliikenneajonsa. Petri Valtanen on johtanut perheyritystä yksin vuodesta 2004 saakka (LL 2.2.).

 

Apua Ukrainaan -yhdistys välittää prikaatilta kunniakirjan

ORIPÄÄ Valtasen bussilahjoituksen käytännön järjestelyjä on hoitanut Apua Ukrainaan -yhdistys.

Yhdistys auttaa muun muassa rajamuodollisuuksissa ja byrokratiassa ja kontaktoi paikalliset kumppanit, jotka hoitavat lahjoitusten loppujakelun.

– Vapaaehtoisiltahan nämä ovat omatoimimatkoja, yhdistyksen rahastonhoitaja, sihteeri Matti Ahonen kertoo.

Hän saapuu perjantaina Oripään lentokentälle luovuttamaan ukrainalaisprikaatin everstiluutnantin allekirjoittaman kunniakirjan, joka on kiitos bussilahjoituksesta.

Jyväskylässä Tikkakoskella asuva Ahonen on tähän mennessä matkannut Ukrainaan kymmenen kertaa. Useimmiten avustusmatkat suuntaavat Kiovaan, Lviviin ja Rivneen.

– Tavaralahjoituksia on viety yli 30 rekkakuormaa, lähinnä sairaalatavaraa.

Venäjän laajamittainen hyökkäys Ukrainaan on kestänyt neljättä vuotta, ja Ahosen usein kuulema kysymys on se, onko suomalaisten lahjoituksissa havaittavissa niin sanottua sotaväsymystä.

Hänen mukaansa sodan alkaessa lahjoituksessa oli havaittavissa piikki, mutta sen jälkeen niin raha- kuin tavaralahjoitukset ovat jatkuneet vakaina.

– Lahjoitukset ovat jatkuneet melkoisella volyymillä.

Esimerkiksi yleisöltä tulee raha-avustuksia, ja yritykset lahjoittavat ylijäämävarastojaan.

– Ajoneuvolahjoituksia tulee myös.

Ahonen kertoo, että Suomeen on muodostunut yhdistyksiä ja ryhmiä, jotka ovat keskittyneet lahjoitustoimintaan omalla sektorillaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän