Virttaan kylätie -hanke toteutetaan syyskuussa

1
Kylätien myötä Virttaanraitista tulee ajoneuvoille yksikaistainen, ja kohdatessa väistetään piennarkaistan puolelle. Pientareista tulee nykyisen 20 sentin sijaan 1,4 metrin levyisiä. VARSINAIS-SUOMEN ELY-KESKUS / HAVAINNEKUVA

LOIMAA/VIRTTAA Varsinais-Suomen Ely-keskuksen Virttaan kylätie -hanke aiotaan toteuttaa syyskuussa. Tiemaalausmerkintöjen vetäminen ja liikennemerkkien muutostyöt vievät maksimissaan viikon verran.

Hanke herätti kylällä vastustusta sen tultua julki ja sen kaatamiseksi kerättiin lähes 160 nimen lista (LL 14.8.).

Projektipäällikkö Vesa-Matti Eura sanoo käyneensä sen jälkeen sähköpostikeskusteluja sekä puoltajien että vastustajien kanssa. Erityisesti Virttaanraitin asukkaiden ja lasten toiveet puoltavat hänen mukaansa vahvasti kylätieratkaisun toteuttamista.

Eura kertoo, että päiväkodin suunnasta oli esitetty toive saada suojatie, koska lapset kulkevat usein raitilla esimerkiksi Montun metsäretkille.

– Päiväkodin ehdottama suojatien kohta sijoittuu pitkälle suoralle, jossa se todennäköisesti rauhoittaa ajonopeuksia tehokkaasti. Suojatie toteutetaan osana kylätieratkaisua, ja sen vaatima odotustila sisältyy suunnitelmaan.

Myös Virttaanraitin varrella asuvilta on tullut Euran mukaan yhteydenottoja, ja joku oli ollut jopa sitä mieltä, että raskaan liikenteen saisi kieltää raitilla kokonaan.

Vastaväitteen esittäjiltä Eura jäi kaipaamaan perusteluita. Esimerkiksi raskaan liikenteen yrittäjät ja muut isoilla ajoneuvoilla liikkuvat ovat olleet huolissaan yritystoiminnan vaikeutumisesta tai liikkumisen hankaloitumisesta.

– Minua vaivaa se, että huolenaiheet eivät sisältäneet mitään perusteluja. En edelleenkään tiedä, miksi uudet järjestelyt haittaavat raskaalla kalustolla liikkuvia.

Nopeusrajoituksen laskeminen 40:stä 30:een ei puolestaan Euran mukaan vaikuta matka-aikaan kuin hieman, eikä palautteen antajat ole hänen mukaansa esittäneet muita hidastavia tekijöitä.

Vastustajat ovat olleet huolissaan myös mutka-alueista, mutta Eura painottaa, että mutkakohdat eli näkemäalueet ovat alun alkaenkin ollut tarkoitus raivata. Lisäksi lastenvaunujen kanssa liikkuville tulee hänen mielestään turvallisemmat olosuhteet, kun nykyisen 20 sentin piennar levenee yli metrillä. Siitäkin huolimatta, että kaikki eivät ole nähneet sitä ongelmallisena.

Nimilistan kerääjät ovat esittäneet toiveen myös yleisötilaisuuden järjestämisestä. Eura ei kuitenkaan näe sitä tarpeelliseksi, koska hankkeelle ei ole tarvinnut laatia esimerkiksi tiesuunnitelmaa. Hän sanookin, että Ely-keskuksen näkökulmasta kylätiessä on kysymys liikennemerkkimuutoksesta ja tiemaalauksesta.

– Yleisötilaisuudessa keskusteltaisiin lopulta vain siitä, rakennetaanko kylätie vai ei.

Fakta

Kylätie

Kylätiellä autoille on varattu normaalia kapeampi ajorata ja tien molemmilla puolilla on leveämmät pientareet jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Moottoriajoneuvot ajavat tien keskellä, ja kohtaamistilanteessa väistetään tilapäisesti pientareelle.

Kylätiet varustetaan tärinäraidoilla ja reunaviivoilla, jotka ohjaavat autoilijoita pysymään omalla ajokaistallaan.

Kylätien tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräliikenteen olosuhteita sekä liikenneturvallisuutta kustannustehokkaasti.

Virttaan kylätie on 1,5 kilometriä pitkä.

Lähde: Varsinais-Suomen Ely-keskus

1 KOMMENTTI

Vastaa käyttäjälle Anna Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän