Koronarokotusten ajanvarauksesta riittää paljon kysyttävää – myös omainen voi hoitaa iäkkään ajanvarauksen

0

LOIMAA, ORIPÄÄ Koronarokotukset laajenevat tällä viikolla 70–79-vuotiaiden ikäryhmään, johon lukeutuu noin 2 450 ihmistä Loimaalla ja Oripäässä. Ajanvaraus on herättänyt kysymyksiä ja epätietoisuutta ajanvaraajissa, eikä ajanvaraaminen ole sujunut välttämättä kaikilta ongelmitta.

Yksi ajanvaraajien kysymyksistä on liittynyt käytössä olevaan rokotteeseen. Tulevan lauantain rokotuksessa Loimaan kaupungin terveydenhuollolla on tämän hetkisten tietojen mukaan käytössä sekä Pfizer-Biontechin Comirnatya että Astra Zenecan rokotetta.

Kaupungin tartuntatautivastuuhoitaja Mari-Kaisa Heikkinen kertoo useamman soittajan kysyneen, voidaanko heille antaa muuta kuin Astra Zenecan rokotetta.

– Rokotetta ei voi itse valita, Heikkinen vastaa ja kertoo kaupungin rokottavan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen aiemman linjauksen mukaisesti, jonka perusteella Astra Zenecalla voidaan rokottaa myös iäkkäitä, yli 70-vuotiaita.

Keskiviikkona aamusta ajanvarauksen takaisinsoittoa odotti noin 600 soittajaa.

Sairaanhoitaja Jenni Santamäki kertoo, että takaisinsoitto ei välttämättä tule samana päivänä vaan päivien tai jopa viikkojen jälkeen.

– Tarkempaa aikaa on vaikea sanoa, kun terveydenhuollollakaan ei ole vielä tietoa tulevien rokotteiden määrästä eikä puheluita voida ottaa määräänsä enempää jonolle. Pyrimme kuitenkin joka viikko ottamaan edes pienen määrän uusia puheluita jonolle. Samana päivänä ei kannata enää soittaa palvelun pyytäessä soittamaan myöhemmin uudelleen.

Esimerkiksi keskiviikkoaamusta tilanne oli se, että kaupungin terveydenhuolto purki puheluita, jotka olivat saapuneet maanantaina klo 8.03.

– Noin 300 puhelua, jotka oli soitettu maanantaina klo 8.00–8.02, on jo siitä edestä purettu, Santamäki havainnollistaa.

Heikkinen muistuttaa, että ajanvaraajille soitetaan siinä järjestyksessä, kun puhelu on saapunut ajanvarausjärjestelmään.

Hän myös kertoo, ettei terveydenhuollolla ole rästiä aiemmilta viikoilta takaisinsoitoissa, eli jos joku ennen kuluvaa viikkoa ajanvaraukseen soittanut odottaa yhä takaisinsoittoa, hänen on soitettava uudestaan. Syystä tai toisesta hänen aikaisempi soitto ei ole rekisteröitynyt järjestelmiin.

Ikäryhmittäin tarkasteltuna loimaalaisista yli 80-vuotiaista on rokotettu ensimmäisellä annoksella 64,6 ja oripääläisistä 65,8 prosenttia.

Esimerkiksi kaikki yli 80-vuotiaat, jotka rokotuksen haluavat, eivät välttämättä ole vielä saaneet rokotetta, koska heillä on voinut olla ongelmia ajanvarauksen kanssa.

Myös Heikkinen tunnistaa tilanteen ja toteaa, että iäkkäillä on ollut ongelmia ajanvarauksessa. Hän korostaa, että kaikki iäkkäät, esimerkiksi yli 80-vuotiaat ovat edelleen oikeutettuja rokotukseen, mutta terveydenhuollosta ei enää oteta yhteyttä vanhempiin ikäryhmiin, kuten oli käytäntönä yli 85-vuotiaiden tapauksessa. Hänen mukaansa kyseisten henkilöiden on vain yritettävä uudestaan ajanvarausta. Helpottava tieto voi olla se, että iäkkään henkilön rokotusajan voi varata myös esimerkiksi omainen.

Rokotusnumeroon voi soittaa uudelleen, jos ajanvaraaja on epävarma siitä, onko hänen puhelunsa rekisteröitynyt kaupungin terveydenhuollolle. Jos ajanvarauksen jättäminen on onnistunut jo ensimmäisellä kerralla, järjestelmän pitäisi ilmoittaa, että takaisinsoitto on jo olemassa. Tietoa ei saa kuitenkaan siinä tapauksessa, jos järjestelmä on ruuhkautunut tai täynnä tai jos henkilö soittaa rokotusnumeroon sen ollessa suljettu.

Yksi alkuviikon ajanvarausta koskevista ongelmista liittyi tilanteisiin, joissa ajanvaraajalle ilmoitettiin ajanvarauksen nauhoitteelta ristiriitaista tietoa saman puhelun aikana: ensin nauhoitteen naisääni ilmoitti takaisinsoitosta, sitten miesääni ilmoitti ruuhkautumisesta ja kehotti ajanvaraajaa soittamaan uudelleen.

Jenni Santamäki kertoo, että kyse on järjestelmävirheestä, eikä ajanvaraajan puhelu ole rekisteröitynyt kaupungin ajanvaraukseen. Tässä tapauksessa ajanvaraajan on yritettävä ajanvarausta uudestaan.

Kysymyksiä on herättänyt myös se, eikö Loimaalla voitaisi ottaa käyttöön nettiajanvaraamista. Heikkinen vastaa, että Loimaalla tullaan ottamaan nettiajanvaraus käyttöön aikanaan, kun rokotukset jälleen laajenevat.

 

Ohjeita ajanvaraukseen

Loimaalaisten ja oripääläisten koronarokotusten ajanvarausnumero on 02 761 2250. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.

Numerossa on automaattinen vastaus, jossa kerrotaan aluksi muun muassa siitä, ketkä ovat rokotusvuorossa ja voivat varata ajan eli tällä hetkellä yli 70-vuotiaat sekä heidän viralliset omaishoitajansa.

Tämän jälkeen numerosta ohjeistetaan painamaan puhelimen numeropainiketta 2, jos soittaja on yli 70-vuotias. Jos soittaja haluaa perua hänelle jo varatun rokotusajan, hänen on painettava risuaitaa eli #. Muussa tapauksessa soittajaa ohjeistetaan lopettamaan puhelu. Tällä tarkoitetaan sitä, ettei soittaja lukeudu tällä hetkellä rokotusvuorossa olevaan ryhmään.

Seuraavaksi soittajaa ohjeistetaan kuuntelemaan tiedote loppuun asti. Häneltä kysytään vielä, haluaako ajanvaraaja kaupungin takaisinsoiton samaan numeroon, josta hän on soittanut. Tällöin painetaan puhelimen numeropainiketta 1.

Jos soittaja haluaa takaisinsoitoin johonkin muuhun numeroon, painetaan numeroa 2. Sen jälkeen näppäillään haluttu puhelinnumero. Jos soittaja soittaa salaisesta numerosta, häntä pyydetään näppäilemään numero, johon soitetaan takaisin.

Puhelun voi sulkea vasta sitten, kun miesääni on kiittänyt soitosta. Yleisesti kaupungin ajanvarausjärjestelmän kannattaa antaa päättää puhelu, jotta soitto tallentuu järjestelmään.

 

Muuta huomioitavaa

Rokotusnumeroon voi soittaa vain maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8–15. Muina aikoina numero on suljettu.

Ajanvarausnumerosta voidaan kertoa, että koronarokotusajat ovat täynnä. Tällöin ajanvaraajaa ohjeistetaan soittamaan myöhemmin uudelleen. Samana päivänä ei kannata enää yrittää.

Ajanvarausnumerosta voidaan sanoa myös, että numerossa on ruuhkaa. Tällöinkin soittajaa ohjeistetaan yrittämään myöhemmin uudelleen.

Yli 70-vuotiaan rokotusajan voi varata myös esimerkiksi omainen. Omainen voi pyytää takaisinsoittoa joko omaan puhelinnumeroonsa tai näppäilemällä rokotettavan henkilön puhelinnumeron.

Esimerkiksi pariskunta voi varata rokotusajan samalla puhelinsoitolla eikä heidän tarvitse soittaa erikseen.

Ajanperuutuksen kautta ei voi varata rokotusaikaa, eikä henkilölle soiteta takaisin, vaikka hän olisi jättänyt ajanvarauspyynnön tätä kautta.