Kuljetusyrittäjä Ville Niiranen joutui kääntämään yhdistelmänsä sillan tuntumassa sijaitsevassa yksityistieliittymässä. Kuva: Ville Niiranen.

LOIMAA – Pikkuisen oli lämmin tunnelma, kuljetusyrittäjä Ville Niiranen kuvailee tiistaiaamuaan Alastarolla Kanteenmaantiellä.
Niiranen oli ollut kuorma-autoyhdistelmällään matkalla Alastaron suunnasta kohti Kakkostietä, mutta matkanteko katkesi Hennijoen siltatyömaalle, jossa oli alkanut sillan puukannen uusiminen maanantaiaamuna.
Liikenne siltapaikalla on katkaistu, ja työmaan ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle, joka kulkee Koskenkyläntien ja Kojonperäntien kautta Kakkostielle (LL 3.6.).
Niirasen onneksi hän oli liikkeellä tyhjällä yhdistelmällä ja onnistui kääntämään autonsa sillan tuntumassa sijaitsevassa yksityistieliittymässä.
– Tyhjällä yhdistelmällä kääntyminen onnistui juuri ja juuri, täydellä kuormalla olisin joutunut peruuttamaan kolme kilometriä Koskenraitille, kanalalle saakka, hän sanoo ja huomauttaa peruuttamisen olevan todella vaarallista sillan läheisyydessä sijaitsevan korkean mäen takia.

Niiranen kritisoi siltatyömaan opasteita, sillä Alastaron suunnasta tultaessa työmaasta on iso infotaulu noin kaksi kilometriä ennen työmaata Lampisuon päässä. Hänen mukaansa siinä kohtaan infotaulu on jo liian myöhään raskasta liikennettä ajatellen, kun edessä on vain pikkuteiden liittymiä. Hänestä kyseinen opastetaulu pitäisi olla vähintään ennen Lampisuota Alastaron suunnasta tullessa, jotta yhdistelmällä pystyisi vielä kääntymään Koskenraitin risteyksessä, kanalan tuntumassa.
Niirasen mukaan Alastaron päässä sijaitsevat pienet nuolitaulut puolestaan eivät ole riittäviä, koska ne eivät ilmaise syytä.
– Mitä merkitystä on pienellä kiertotieviitalla, jos ei tiedä, mikä sen syy on. Pientä viittaa ei välttämättä edes huomaa.
Lisäksi Niiranen kertoo, että Alastaron suunnasta tullessa kiertotien viitta on jostain syystä käännetty vallan pois näkyvistä, jolloin hän sai työmaasta tiedon vasta Lampisuon päässä.
Niiranen soitti tiistaiaamusta urakoitsijan numeroon ja antoi palautetta työmaan opasteista. Hän kertoo, että urakoitsijan numerosta myönnettiin, että muitakin valituksia on tullut ja asia on hoidossa.
Niirasen mielestä ison infotaulun paikka pitäisi olla Alastaron keskustassa, jolloin liikenne saisi hyvissä ajoin tiedon siltatyömaasta ja ehtisi kääntyä ohjatulle Koskenkyläntien kiertotielle.

Työmaata urakoivan TYL silkon projektipäällikkö Timo Murtojärvi kertoi tiistaiaamusta, että siltatyömaasta kertovaa opastusta täydennetään tiistaipäivän aikana siten, että Alastaron keskustaan lisätään infotaulu.
Murtojärvi on tietoinen työmaan liikennettä koskevasta palautteesta ja saanut pari yhteydenottoa myös liikennekeskuksesta. Hän on tietoinen myös tapauksesta, jossa maanantaina Alastaron suunnasta tullut ulkomainen rekka oli joutunut peruuttamaan siltatyömaalta takaisin Alastarolle päin.
Tilaajan eli Varsinais-Suomen Ely-keskuksen siltainsinööri Jari Nikki myöntää, että tilaajalla ja urakoitsijalla on tapahtunut selvä virhe viitoituksen osalta työnaikaisessa liikenteenohjauksessa.
– Alastaron puoleisessa päässä olisi pitänyt olla infotaulu tien katkaisemisesta heti siinä, missä kiertotie alkaa eikä vasta sillan päässä. Myös osa työn ajaksi harhaanjohtavia viitoituksia olisi pitänyt teipata peittoon.
Nikki vahvistaa urakoitsijan ilmoittaneen, että tiistaipäivän aikana Alastaron puoleiseen päähän lisätään tien katkaisusta lisäinfotaulu ja harhaan johtavia viitoituksia teipataan peittoon.
Lisäksi Murtojärvi muistuttaa, että työmaasta on laadittu ilmoitus tieliikennekeskukseen.
Työmaan on tarkoitus valmistua viimeistään ensi viikon keskiviikkona.

Tyhjällä rekalla kääntyminen onnistui, mutta täysi yhdistelmä olisi murtanut ja vääntänyt liikaa. Kuva: Ville Niiranen.