Loimaan väyliltä poistetaan ennätysmäärä hiekoitussoraa

0
Loimaan Talohuollon Sanna Heikkinen harjasi pyörätietä Hulmilla kiirastorstaina. Talven jäljiltä ensin puhdistetaan kevyen liikenteen väylät, sitten pääkadut ja lopuksi asuntoalueet.

LOIMAAN katujen liukkautta on torjuttu talven aikana tuhannella tonnilla soraa. Se on ennätyksellinen määrä, puutarhuri Matti Rautakumpu summaa viiden alueurakoitsijan ajatukset. Eikä hiekoitus jäänyt siihen.

– Eräskin urakoitsija on käyttänyt talven aikana 400 tonnia soraa piha-alueisiin, Rautakumpu suhteuttaa.

Kevään koittaessa hiekka täytyy saada pois teiltä, muutoin se heikentää ilmanlaatua. Lisäksi se haittaa kevyen liikenteen väylien käyttöä ja rumentaa kaupunkimaisemaa.

Katujen harjaus aloitettiin maaliskuussa, mutta takatalven iskettyä urakoitsijat joutuivat vaihtamaan harjauslaitteet takaisin aurauskalustoon.

Jokainen viidestä urakoitsijasta siistii oman alueensa talven jäljiltä. Työ jatkuu säästä riippuen toukokuun alkuun. Rankkasateella ei harjata – eikä tietysti lumikeleillä.

– Aluejärjestys on se, että ensin harjataan kevyen liikenteen väylät, sitten pääkadut eli niin sanotut kokoojakadut ja viimeisenä asuntoalueet.

Rautakummun mukaan mitään asuinaluetta ei suosita eikä sorsita.

– Miten lumet sulavat, siitä se riippuu. Jään alta ei voi harjata. Märät alueet pyritään harjaamaan heti, sillä se on paljon nopeampaa kuin veden käyttäminen.

Tie täytyy kastella, jotta katupöly ei pyörähdä ilmaan vaan osuu harjakoneen sisuksiin. Kun luonnonvettä ei ole saatavilla, käytetään hanavettä.

Kun harjakoneen kohtaa kadulla, maltti on valttia aurauskaluston kohtaamisen tapaan. Harjakone antaa tilaa sopivan paikan tullen tai tarvittaessa pysäyttää, jotta jalankulkija tai pyöräilijä pääsee ohittamaan koneen turvallisesti.

ASFALTTIALUEILTA koottu hiekka ja katupöly toimitetaan maankaatopaikalle. Samalla tavaralla ei voi seuraavana talvena hiekoittaa, sillä seos on arvaamatonta, jopa vaarallista. Jossain päin Suomea ainesta on koitettu pestä uudelleenkäyttöä varten, mutta kokeilu todettiin kalliiksi.

Katujen harjaamisen jälkeen alkaa vähintään yhtä työläs urakka. Hiekoitussepeli täytyy poistaa myös nurmialueilta. Se on Rautakummun mukaan sekä turvallisuus- että ulkonäkökysymys.

– Jos ruohonleikkurilla ajaa kauheaan sorakasaan, voi sattua vaikka mitä, puutarhuri viittaa sinkoutuviin pikkukiviin.

Siksi kaikki tavara pyritään saamaan nurmikoilta pois.

– Siihen on olemassa omat harjalaitteensa, mutta aika pitkälti se on käsityötä. Pari viikkoa menee helposti.

Kaupungille kulunut talvi tulee kalliiksi. Työstä ja materiaaleista maksetaan toteutuman mukaan.

Paljonko loppulaskun suuruus on, sitä Rautakumpu ei lähde arvailemaan.

– Ei sitä kukaan tiedä vielä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän