Koulu- ja Kela-kyydit hoidetaan vielä pitkään dieselautoilla

0
Liikennöitsijä Jyrki Ala-Nissilän palveluksessa oleva taksinkuljettaja Hannu Salminen sanoo ajavansa enimmäkseen koulukyytejä. Siihen tarkoitukseen hän ei pidä sähköautoja vielä realistina vaihtoehtoina akkujen huonon kantavuuden vuoksi.

LOIMAAN SEUTU – Niin kauan kuin pystyn, ajan dieselillä. Tähän hätään en ole ajatellut edes hybridin ostamista, Loimitaksin Teemu Merisaari kuittaa kyselyt ympäristöystävällisemmistä taksikyydeistä.

Hän sanoo ajavansa tällä hetkellä pääasiassa koululaisia, mutta myös Kela- sekä niin sanottuja taksikorttiajoja. Käytössä hänellä on kaksi inva-autoa ja yksi henkilöauto.

Merisaari sanoo, että sähköauton hankkiminen ei ole tällä hetkellä minkäänlainen vaihtoehto, kun puhutaan isommasta ajoneuvosta. Vastaan tulee hinnan lisäksi se, ettei niitä ole yksinkertaisesti tarjolla.

– Sellaisia, jotka soveltuisivat inva-autoiksi, ei vielä tehdä tarpeeksi suuria.

Samaa mieltä Merisaaren kanssa on taksiyrittäjä Jyrki Ala-Nissilä . Lisäksi hän sanoo, että kantamat ovat maaseudun pitkille matkoille edelleen liian pienet.

– Lisäksi, kun täällä ajetaan kuoppaisilla teillä, auton alla olevaan akustoon saattaa tulla lommo. Akkujen uusiminen taas on erittäin kallista, hän pohtii.

Autoilijoiden paine päästöttömien ajoneuvojen hankkimiseen kasvaa kuitenkin lähivuosina. EU-direktiivin mukainen laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista tuli voimaan elokuussa 2021. Se edellyttää hankintayksiköitä valitsemaan yhä päästöttömämpiä vaihtoehtoja.

Laki jakautuu kahteen aikajanaan. Ensimmäisellä kilpailutusjaksolla, joka päättyy vuoden 2025 lopussa, ympäristöystävällisen ja energiatehokkaan henkilöauton ja kevyen hyötyajoneuvon hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 50 grammaa kilometriltä. Vuoden 2030 loppuun mennessä hiilidioksidipäästöjen on oltava jo nollassa.

– Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien ajoneuvojen tulisi olla päästöttömiä, vaan esimerkiksi Loimaan seudulla osuus on 35 prosenttia molemmilla ajanjaksoilla, Valonian toimialapäällikkö Riikka Leskinen tarkentaa.

Käytännössä se merkitsee sitä, että vuodesta 2026 alkaen Loimaallakin ajetaan koulukyytejä sekä sähkö- että polttomoottoriautoilla. Leskinen sanoo haasteena olevan se, että pakettiautojen kokoluokan autoja ei ole vielä saatavana tai niiden hankintahinta voi nousta kohtuuttomaksi. Siksi päästöttömät autot ovat käytännössä henkilöautoja.

– Kun kunnissa suunnitellaan tulevaisuudessa kuljetuksia, joudutaan miettimään tosi tarkasti, miten päästöttömiä ajoneuvoja pystytään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.​

Kaupungin sivistysjohtaja Manne Pärkö sanoo heidän tienneen tulevasta lakimuutoksesta, ja osaltaan siksi koulukyytien kilpailutus haluttiin tehdä ennen päästövaatimusten kiristymistä.

– Kilpailutus toteutettiin vuoden 2020 lopussa, ja ensi lukuvuosi eli 2023–2024 mennään vanhoilla ehdoilla. Lisäksi meillä on kahden vuoden jatko-optio.

Pärkön mukaan Loimaalla ei ole vielä yhtään hybridiä tai sähköautoa kouluajossa, vaikka porkkanaakin olisi tarjolla: jos liikennöitsijä vaihtaa sopimuskauden aikana ajoneuvoon, jonka päästöt ovat alle 50 grammaa kilometriltä, hinta nousee kilometriä kohden viidellä sentillä. Täysin päästöttömään autoon vaihdettaessa kilometritaksaan tulee kymmenen sentin korotus.

Kelan taksimatkojen hankintasopimuksessa puolestaan edellytetään, että Varsinais-Suomen alueella on vuoden 2024 loppuun mennessä 25 päästötöntä henkilöautoa.

– Isoja, esteettömiä ajoneuvoja nämä vaatimukset eivät kuitenkaan tällä hetkellä koske. Seuraavan kilpailutuskauden vaatimuksia puhtaiden ajoneuvojen lukumäärään liittyen taas ei voi vielä arvioida, Kelan etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikön erikoissuunnittelija Anne Giss sanoo.

Hankintasopimus on voimassa vuoden 2024, jonka jälkeen on mahdollista sopia optiovuosista yksi plus yksi -periaatteella.

Päästöttömyyttä koskevien vaatimusten kiristyessä Jyrki Ala-Nissilä uskoo sen lisäävän kikkailua alalla, jotta tilastot saadaan näyttämään hyviltä.

– Käytännössä koululaiset ajetaan edelleen vanhoilla dieseleillä, ja sitten ostetaan joku pieni sähköauto täyttämään päästökriteereitä, hän povaa.

Hän uskoo uuden lain vaikuttavan vääjäämättä myös taksiyrittäjien määrään.

– Täällä maaseudulla taksit vähenevät aivan varmasti, koska niiden kannattavuus on muutenkin huonontunut viime aikoina.

Myös Merisaari on sitä mieltä, että tiukat vaatimukset ja sähköautojen kallis hankintahinta karsivat yrittäjien intoa jatkaa.

– Sähköautojen hinnat ovat kolmanneksen enemmän, joten kuolettaminen kestää aika paljon pidempään.