PÄÄKIRJOITUS Kukapa nyt pistesijoille…

0
Loimaan Lehti uutisoi viime keväänä, että Markku Tuomaala ja Tero Tupala lähtevät kehittämään Alastaron moottorirataa uudella vaihteella. Nyt ensimmäiset kehityssuunnitelmat on julkistettu.

Alastaron moottorirata on asettanut tavoitteeksi olla Euroopan hiljaisin ja puhtain moottoriurheilukeskus (s. 5). Se tarkoittaa, että radalla ajetaan tulevaisuudessa paljon sähkömoottorien voimin, vaikka ihan kokonaan ei polttomoottorimenopeleistäkään luovuta.

Sähköajoneuvoja eivät rajoita melu- tai saastemääräykset, joten rataa voidaan käyttää monipuolisemmin. Tulevaisuudessa radan naapurit, Harjureitillä liikkuvat tai sen läheisellä golf-kentällä pelaavat eivät huomaa radan olemassaoloa omin korvin senkään vertaa, mitä tähän saakka.

Ei hiljainen ja puhdas riitä, tavoitteena on hyvä olla nimenomaan hiljaisin ja puhtain.

Samanlaisia asioita on tähtäimessä Loimaan uuden brändin rakentamisessa (s. 6). Haaleaa, hajutonta ja mautonta ei kannata tavoitella, vaan ennemminkin sopivan terävää ja kunnianhimoista.

Kukapa nyt tähtäisi pistesijoille.

Moottoriratoja on muuallakin, ja Suomessa kolmisensataa kuntaa. Menestymisen juju on se, mikä erottaa Alastaron moottoriradan muista radoista ja Loimaan kaupungin muista kunnista. P.S. Hiihdon MM-kisoissa ei ole päästy tätä pääkirjoitusta kirjoitettaessa oikein edes pistesijoille. Kun yhä harvempi hiihtää, ja vielä harvempi kisaa junnuna, niin pistesijatkin voivat olla tulevaisuudessa kultaakin kalliimpia.