Poikkeukselliset liikennejärjestelyt jatkuvat siltatyömailla kesän yli

0
Ajoneuvoliikenteellä on voinut olla hetkittäin ahdasta Vesikosken siltatyömaalla.

LOIMAA Vesikosken ja Vanhan kirkon siltojen korjaustyöt etenevät suurin piirtein aikataulussa.

Urakoitsijan edustajan, Tehan oy:n työnjohtajan Mika Aaltosen mukaan tähän mennessä työmailla ei ole tullut vastaan sen suurempia kompastuskiviä lukuun ottamatta aivan alkuvaihetta Vanhan kirkon sillalla, kun pakkanen kiusasi piikkaustöitä.

– Vesi ja pakkanen eivät sovi yhteen.

Alkuperäisenä tavoitteena on ollut, että molempien siltojen korjaustyöt valmistuisivat syyskuun loppuun mennessä. Aaltonen arvioi, että tähän mennessä aikatauluun on tullut korkeintaan joitain päiviä lisää.

Molempien siltojen valmistavat työt alkoivat helmikuussa (LL 6.2.).

Vesikosken silta ylittää Loimijoen seututiellä 213. Vilkasliikenteisellä tiellä kulkee päivittäin yli 10 000 ajoneuvoa.

Työmaan tilaaja eli Varsinais-Suomen Ely-keskus on edellyttänyt, että ison liikennemäärän takia työmaalla on oltava käytössä kaksi ajokaistaa koko työmaan ajan. Työvaiheesta ja liikennejärjestelyistä riippuen sillalla voi olla ahdasta sekä liikenteelle että työmaalla työskenteleville.

Elyn projektipäällikkö Antti Hirvonen havainnollistaa, että esimeriksi viime päivinä kaistojen leveys on ollut minimissä, kun siltatyömaalla on tarvittu työskentelytilaa sillan molemmilta puolilta.

Aaltonen muistuttaa, että liikennejärjestelyt elävät kaiken aikaa ja esimerkiksi ensi viikolla on odotettavissa uusia muutoksia molemmilla siltatyömailla.

Käytäntö on se, että urakoitsija laatii yksityiskohtaiset liikenteenohjauksen suunnitelmat Väyläviraston laatimien mallikuvien periaatteiden mukaan ja esittää ne Ely-keskukselle hyväksyttäviksi.

Molempien siltatyömaiden kohdalla ajonopeudet on alennettu 30 kilometriin tunnissa. Nopeusrajoitus voi hetkittäin olla tätä alhaisempikin esimerkiksi valutöiden aikana.

Aaltonen kertoo, että tähän mennessä liikenne on sujunut aika jouhevasti eikä hänen tietoonsa ole tullut liikennevahinkoja. Hän sanoo, että joitakin valituksia tienkäyttäjiltä on tullut esimerkiksi Vesikosken siltatyömaan kuopista.

Aaltosen mielestä työmaaturvallisuuden kannalta ei välttämättä ole edes hyvä, jos tie on tasaisen peilisuora työmaan kohdalla. Hänen mukaansa esimerkiksi pienet kuhmurat tekevät sen, että työmaan kohdalla on pakko hiljentää.

Elyn siltainsinööri Ari Salo on samaa mieltä siitä, että sellaiset pienet hidastetöyssyt, jotka eivät kuitenkaan riko autoa, ovat omiaan laskemaan ajonopeuksia ja sitä kautta lisäämään työmaaturvallisuutta, sillä kaikki eivät noudata nopeusrajoituksia työmailla.

Hirvikoskentiellä Vanhan kirkon siltatyömaalla on käytössä ainoastaan yksi kaista, ja siellä liikennettä ohjataan sekuntilaskurilla varustetulla valo-ohjauksella. Maksimiodotusaika työmaan kohdalla on tällä hetkellä 90 sekuntia.

Hirvonen sanoo, ettei hänen tietoonsa ole tullut tähän mennessä valituksia esimerkiksi raskaalta maatalouskoneliikenteeltä siitä, ettei Vanhan kirkon sillalta mahtuisi kulkemaan.

– Kieli keskellä siinä täytyy kuitenkin kulkea.

 

Kauhanojan, Niinijoen ja Köyliön siltatyöt käynnistyvät kesällä

LOIMAA Tulevana kesänä Loimaalla käynnistyy kolme muutakin siltatyömaata (LL 15.3.).

Tehan oy:n urakkaan kuuluu myös Köyliönkyläntiellä sijaitsevan, Kojonjoen ylittävän Köyliön sillan remontti, jonka työnjohtaja Mika Aaltonen arvioi alkavan kesäkuun puolella.

Kauhanojan ja Niinijoen siltojen kilpailutus on puolestaan käynnissä, ja siitä on odotettavissa hankintapäätös kuun vaihteessa.

Elyn projektipäällikkö Antti Hirvonen tavoittelee, että Kauhanojan ja Niinijoen kohteet saataisiin käyntiin kesäkuun puolivälin paikkeilla. Tarkoituksena on, että molemmat työmaat valmistuisivat ennen talvea, loka-marraskuussa.

Loimijoen ylittävä Kauhanojan silta sijaitsee Katinhännäntiellä, ja urakassa on kyse sillan korjaamisesta.

Niinijoen ylittävä silta puolestaan sijaitsee Mellilän keskustassa Asemantiellä, junaradan läheisyydessä. Kyseinen silta uusitaan kokonaan.