Brändikäsikirja yhtenäistää Loimaan markkinointia

0
Loimaan brändiuudistus luo kaupungille imagoa maaseudulta ponnistavasta modernista palloilukaupungista. Kuva: Pirjo Tuominen.

LOIMAA Loimaan kaupungin brändiuudistus on valmistunut. Lopputulos on yhdistelmä maaseutua ja kaupunkia, vahvaa teollisuutta ja ruoantuotantoa. Lisäksi Loimaan vahvuuksiksi nostetaan palloilulajit, loimaalainen maisema sekä eteenpäin menemisen meininki.

Viime syksynä alkanut uudistus toteutettiin loimaalaisia osallistamalla, jotta brändi kuvastaisi mahdollisimman hyvin todellista Loimaata. Brändikäsikirja ja materiaalipohjat yhtenäistävät viestinnän ja markkinoinnin kokonaisuudeksi.

Loimaan uuden nimilogon A-kirjaimet ovat saaneet muotonsa viljasiiloista. Pyöreä O kuvastaa vuorostaan palloilukaupunkia. Logon symbolissa on peltomaisemasta ja vaakunastakin tuttu viljan tähkä. Tyylillä tavoitellaan eteenpäin menoa ja modernia kaupunkimaisuutta.

Uusissa brändiväreissä on Loimaan maisemasta löytyvää värimaailmaa kuten viljapeltoja, metsiä, savea ja niittykukkia. Värivaihtoehtoja on myös riittävästi palvelemaan laajan organisaation tarpeita eri tilanteissa. Kaupunki lupaa ”muuttaa käsityksesi maaseudusta”. Brändikäsikirja löytyy kokonaisuudessaan kaupungin verkkosivuilta.

Uudistuksella on pyritty varmistamaan vuosiksi eteenpäin toimiva markkinoinnin työkalu, jonka avulla Loimaan imagoa uudistetaan.

– Tämä on vasta alku. Brändityön tulisi jatkua vuosia systemaattisesti ja yhtenäisesti, jotta se vahvistaisi Loimaan brändiä ja tunnettuutta, Loimaan kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Anna Mustikkamäki kommentoi.

Mustikkamäki veti brändiprojektia, johon osallistuivat kilpailutuksessa valitun Staart Oy:n lisäksi myös KMG Turku sekä paikallinen Etusivupaja/Mari Knuutila Design. Loimaan uusi brändi näkyy jo kaupungin sivustoilla, somekanavissa ja materiaaleissa.