Jotkut on tehty kestämään – Monen auton mittaritaulussa komeilee kunnioitettavat kilometrilukemat

0
Markku Laakso osti Honda Civicinsä vuonna 1988. Sillä on ajettu jo lähemmäs 800 000 kilometriä ja se on edelleen tieliikennekäytössä. Parhaillaan Laakso rakennuttaa siitä itselleen kisavehjettä.

LOIMAAN SEUTU Kun Loimaan Lehti kyseli seudun eniten ajetusta autosta, kävi ilmi, että alueella on melkoisia kilometrinnielijöitä. Komeimmat mittarilukemat löytyvät Tauno Laakson Volkswagen Caddysta, johon ensimmäinen omistaja oli ehtinyt ajaa vajaan 90 000 kilometrin pohjat ennen kuin Laakso osti auton itselleen.

– Sen jälkeen minä olen ajanut sillä 950 000 kilometriä, Laakso kiittelee hyvin palvellutta ajokkiaan.

Vuonna 1991 rekisteröity auto on ollut hänellä vuodesta 1994. Viime vuonna hän sanoo poistaneensa sen liikenteestä, koska pohja alkoi olla niin pahasti ruosteessa. Kilometrejä hän keräsi autollaan parhaimmillaan tuhatkin viikossa, sillä Laakso ajoi työkseen postia ja lehtiä.

– Yllätyin, että pystyin ajamaan sillä näin pitkään.

Alkuperäisosiakin menopelistä vielä löytyy, sillä moottorilohko ja syöttöpumppu eivät ole kaivanneet vaihtamista. Sen sijaan esimerkiksi kansi on vaihdettu kahteen kertaan ja mittarit kolmeen.

– Öljynkulutus on kilometreihin nähden silti edelleen kohtuullista.

HYVIN on kestänyt myös Markku Laakson vuonna 1988 ostettu Honda Civic, jolla hänen vaimonsa ajoi vuosikaudet Loimaalta Turkuun töihin. Kilometrejä siihen on kertynyt jo kiitettävät 793 000. Nykyään auto ei ole enää päivittäisessä käytössä, vaan rata-autoilua harrastava Laakso rakennuttaa siitä parhaillaan itselleen kisavehjettä.

– Se on edelleen kuitenkin tieliikennekäytössä, jotta pääsen sillä Alastarolle ajamaan.

Laakso kertoo auton maksaneen aikoinaan 90 000 markkaa. Summa oli useita tuhansia euroja normimoottorilla varustettua autoa kalliimpi. Juuri auton kilpa-automainen moottori oli yksi syy, joka houkutteli Laakson hankkimaan japanilaispelin.

– Tiesin, että Honda tekee parhaat moottorit. Tässä on myös tuplanokka-akselit, jotka tulivat tähän automalliin toisena maailmassa.

Sen sijaan pellit eivät ole kestäneet ajan saatossa yhtä hyvin. Laakso sanookin, että alkuperäisestä korista on jäljellä enää katto ja konepelti.

LÄHES samoissa mittarilukemissa Laakson Honda Civicin kanssa on Jani Ojalan vuoden 2014 Volvo V70. Ojala sanoo auton olleen aiemmin taksina Tampereella, jossa suurin osa kilometreistä on kertynyt. Mittaritauluun pyörähti 777 777 kilometrin tasalukema pari viikkoa sitten. Ojalan käytössä auto on ollut noin puolitoista vuotta. Hän sanoo olleensa tyytyväinen menopeliinsä ja aikoo ajaa sillä niin pitkään kuin tuntuu mukavalta. Huoltokirjan mukaan autoon ei ole tarvinnut tehdä suurempia remontteja, vaihtoon ovat menneet ainoastaan hiukkassuodatin ja starttimoottori.

– Luotin ja uskalsin ostaa tämän, koska takseja huolletaan hyvin. Tiesin myös, että Volvon viisisylinteriset dieselit ovat kestäviä.

Kilometreihin ja ostohintaan nähden Ojala pitää hankintaansa hyvänä.

– Auto oli näillä kilometreillä edullinen mutta myös nykyaikainen. Haluan, että autossa on kuitenkin mukavuuksia.

Vanhalla taksilla kertoo ajelevansa myös Siiri Jumppanen, jolla on allaan 202-korinen vuoden 2001 Mercedes Benz. Kilometrejä sillä on takana 756 000.

– Auto ei ole kaunis, mutta sillä pääsee ruokakauppaan, sukuloimaan ja mihin nyt milloinkin pitää päästä.

VARSIN tyytyväinen omaan ajokkiinsa kertoo olevansa myös Susanna Kääntee, joka kertoo perheeseen vuonna 2021 hommatun Skoda Octavian palvelleen moitteetta, vaikka mittaritaulun lukema on jo 660 000.

– Tämä on ollut lähes yhtä luotettava kuin vanha Mersu, hän toteaa.

Vuoden 2002 automalliin ei ole Käänteen mukaan vaihdettu lähinnä kuin kuluvia osia kuten jarruja, niveliä ja tuulilasi. Auto ostettiin tutulta peurakolarissa vaurioituneen ajopelin tilalle.

– Saimme sen halvalla, koska se oli pikkuvikainen ja jäänyt sen vuoksi katsastamatta. Pienellä remontilla saimme sen taas liikenteeseen.

1990-LUVUN lopussa Mellilän autosta käytettynä Mitsubishin nelivetoisen lava-auton L200 ostanut Timo Ala-Kleme on ollut niin tyytyväinen reilu 600 000 ajettuun menopeliinsä, että se kannattaa edelleen pitää, vaikka runko alkaakin jo ruostua.

– Tämä on ollut erittäin varmatoiminen ja vahvasti tehty auto. Mitään suuria vikoja ei ole ollut, ja se lähtee aina käyntiin, hän kiittelee vuonna 1991 käyttöön otettua autoaan.

Moottorin hän sanoo pysyvän kunnossa, kun vaan muistaa vaihtaa öljyt kymmenen tuhannen kilometrin välein.

– Sen kun tekee, sitä ei saa rikki millään.

Ala-Kleme arvelee ajavansa autolla ainakin vielä muutaman vuoden, vaikka onkin katsellut vastaavanlaista mutta uudempaa tilalle.

AIVAN hevillä ei aio Jouko Levokaan uskollisesta ajokistaan luopua. Hänen allaan hyrrää vuoden 2005 mallistoa oleva ja puoli miljoonaa ajettu Volkswagen Golf, jolla hän kertoo pendelöivänsä päivittäin töihin Hirvikoskelta Turkuun. Kun hän osti auton käytettynä, sillä oli ajettu noin 100 000 kilometriä. Erityisen kestävää siinä on ollut hänen mukaansa kaikki.

– Ainoa, mitä on tarvinnut vaihtaa, on laturi.

Alkuperäisiä puolestaan ovat esimerkiksi pakoputki, raidetangot, vetoakselin nivelet, pyörien laakerit ja alapallonivelet.

– Korikin on pysynyt hyvänä.

Viimeisin katsastus siinä oli kesäkuussa, eikä hän pelkää ongelmia syntyvän seuraavassakaan.

– Aina on mennyt laakista läpi.

Levo kehuukin auton olevan luotettavuudeltaan paras, mitä hänellä on koskaan ollut.

– Olen sanonut kaikille, että minut saa pistää hautaan tämän kanssa, hän nauraa.