Ammattikuljettajat kaipaavat enemmän hiekkaa ja suolaa teiden pinnoille

0
Raskaan liikenteen pahin kiusa on talvella liukkaus. Tänä talvena alemmilla tieverkoilla riesana ovat olleet myös teräsjäästä muodostuneet polanteet. (Kuva: Sari Holappa)

LOIMAAN SEUTU Alemmilla tieverkoilla ajettaessa on riittänyt Valtasen liikenteen Petri Valtasen mukaan liukkautta tammikuusta lähtien. Hän kaipaakin teiden pinnoille enemmän hiekkaa, jota on hänen mielestään vähennetty viime vuosina radikaalisti. Hiekoituksen lisäksi alemmilla tieverkoilla on kuljetusalan yrittäjä Jari Lehtisen mielestä vähennetty suolausta.

– Tiet ovat olleet aika mahdottomassa kunnossa välillä. Suurin hankaluus on ollut, kun jäätä on ollut joskus melkein ojan pohjalle saakka, Valtanen sanoo.

Toinen iso riesa tämän talven aikana ovat olleet polanteet, joihin ei pure Valtasen mielestä kunnolla kuin tiekarhut.

– Jään pinta pitäisi saada rikki, eikä se onnistu oikein muuten kuin tiekarhulla tai isommalla kuorma-autolla. Pelkkä traktori on siihen liian kevyt.

SEN SIJAAN päätiet ovat olleet rekka-autoa Kuljetus Jari Lehtinen ky:n palveluksessa ajavan Esa Mäkisen mukaan tänä talvena ihan kelvollisessa kunnossa sekä Loimaan seudulla että myös muualla maassa. Hän sanoo ajavansa Suomen lisäksi Pohjoismaissa.

– Loimaan alueella tiet on mielestäni hoidettu samantasoisesti kuin muuallakin eli pääosin aika hyvin, hän pohtii kuluneen talven tienhoitoa.

Talveen on riittänyt hänen mielestään paitsi hyviä pakkaskelejä myös liukkautta. Mitään vakavampaa ei ole kuitenkaan sattunut.

– Jonkun kerran on joku risteysalue ollut niin liukas, että olen joutunut heittämään sepeliä renkaiden alle.

SUOMEN kuljetus ja logistiikka ry:n (Skal) toimitusjohtaja Tero Siitonen painottaa, että talviteiden hoidossa kaikkein tärkeintä on juuri liukkauden torjunta.

– Siitä syntyy todellinen turvallisuusriski sekä kuljettajille että muulle liikenteelle, jos sitä ei hoideta ajoissa.

Keskeistä onkin hänen mielestään, että toimeen tartutaan nopeaan, kun keli menee huonoksi.

– Nykyään toimenpiteet venyvät liian pitkiksi, kun tilanne on päällä. Silloin tiet ehtivät mennä polanteisiksi, ja niiden poistaminen on todella hankalaa. Liikenne kuitenkin kulkee koko ajan.

POLANTEET ovat myös Ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Esa Lahden mielestä olleet tämän talven suurin ongelma. Hän sanoo, että teräsjään vuoksi niitä on ollut erittäin hankala poistaa.

– Se ei onnistu oikein muulla kuin tiehöylällä, hän tietää.

Myös liukkauden torjuntaa on Lahden mukaan riittänyt, eikä onnettomuuksiltakaan ole vältytty. Esimerkiksi alkutalvesta valtatiellä 2 Huittisten ja Humppilan välillä sattui kaksi onnettomuutta, joissa raskas ajoneuvo suistui tieltä.

– Muita isompia onnettomuuksia ei ole sattunut tänä talvena Loimaan urakan alueella.

Suolaa on mennyt Lahden mukaan kuluneen kauden aikana paljon, samoin kuin sepeliä ja hiekkaa.

– Jossain on jo nyt käytetty kokonaan täksi talveksi varattu sepelimäärä.

KELIEN lämmetessä ja lumien sulaessa tiellä liikkujien kiusaksi ovat ilmestyneet kuopat. Lahti sanoo, että niitä paikataan koko ajan, mutta uusia tulee siihen tahtiin, ettei kaikkia ehdi hoitaa samanaikaisesti.

– Valuasfalttipaikkausryhmiä on kuitenkin jo liikkeellä. Esimerkiksi seututielle 213 on ehditty levittää kuumaa paikkausmassaa.

Jokakeväinen kuoppaongelma ei ole Skalin Tero Siitosen mukaan pelkästään kelien aiheuttamaa. Hän sanoo, että korjausvelkaa on syntynyt jo pitkään. Jari Lehtinen toteaakin teiden olevan yllättävän huonossa kunnossa, kun niitä katsoo kokonaisuutena.

Siitonen muistuttaa lisäksi teiden kunnossapidon rahoituksen olleen historiallisen matala viime vuonna.

– Suomessa pitäisi päällystää valtion teitä 4 000 kilometriä vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Viime vuonna Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa päällystettiin teitä yhteensä vain toista sataa kilometriä.

Helpotusta on kuitenkin tulossa edes hetkeksi, sillä tälle hallituskaudelle määrärahoja on lisätty ja ensi vuonna päällystettä vedetään huomattavasti enemmän.

– Mutta se ei vielä korjaa tilannetta, vaan on pelkkä paikka.