PÄÄKIRJOITUS Läsnä vai puhelimessa?

0

Kouluissa tutustutaan tällä viikolla mediaan Uutisten viikolla. Juttumme (LL 2.2.) kännyköiden aiheuttamista ongelmista koulunkäynnissä on hyvä esimerkki uutisten tarkoituksesta: uutinen on muutos tai sen tarve, uutinen ei kiertele vaikeissakaan aiheissa ja perustuu siihen, että osapuolet rehellisesti kertovat asioita.

Juttu on tehty Hirvikosken yhtenäiskoululta, mutta se ei varmasti ole ainoa koulu, jossa kännyköidenkäyttöön liittyviä asioita käydään läpi. Uutiset vaativat rohkeutta enemmän kuin hyssyttely, kiitos siis hykkiläisille.

Jälleen kerran pitää muistaa, että esimerkiksi teineiltä vaadittavia asioita pitää aikuisten vaatia myös itseltään.

Jokainen aikuinen voi miettiä, kuinka kauan kestää ”tylsyyttä” tai pystyy olemaan tekemättä mitään ilman että tarttuu kännykkään. Jos aika on aikuisilla muutaman minuutin, niin onko ihme, jos se lapsilla ja nuorilla on samaa luokkaa? Jos tylsyyttä paetaan työpalavereissa ja oppitunneilla puhelimeen, niin mitä se tekee keskittymiselle ja oppimiskyvylle?

Kännykkää ei pidä tuomita tyystin. Tietenkään. Se mahdollistaa monia hyviä asioita kuten yhteydenpitoa ja tiedonhankintaa, ja tarjoaa myös tapoja viettää aikaa.

Laitteilla saa yhteyden keneen tahansa missä tahansa, ja hyvä niin, mutta ollaan silti myös toisillemme läsnä, eikä aina vain puhelimessa.