Missä kolahti useimmin? Poliisin tehtäväkartoilta näkee alueen peurakolarisumat

0
Tässä näkyvät Loimaan poliisin tehtävälistojen peurakolarit toukokuun alusta viime vuoden loppuun Loimaalla.

Loimaan seutu

Loimaan poliisin alueella sattui vuonna 2023 peurakolareita 160 vähemmän kuin vuonna 2022. Suurin pudotus oli Pöytyällä, jossa kolarien määrä väheni peräti 67 kappaletta. Määrän vähennys pudotti Pöytyän myös kolarien kärkipaikalta, jolle kolmen vuoden tauon jälkeen palasi Loimaa.

Peurakolarit Pöytyän alueella 1.5-31.12. 2023. KUVA: Raimo Anttila/Loimaan poliisi

Loimaan ja Alastaron riistanhoitoyhdistysten alueilla sattui viime vuonna 230 kolaria (147 ja 83), Pöytyällä luku oli 223.

Oripään, Koski Tl:n ja Marttilan alueilla sattui kaikissa vajaat 70 kolaria (62, 67, 69). Aurassa kolaroitiin vain 29 kertaa ja kunnassa oli jopa viisi sellaista kuukautta, jolloin peurakolareita ei sattunut yhtään.

Eniten kolareita sattui edelleen marraskuussa, mutta määrä putosi vuoden 2022 146 kolarista viime vuonna 117 onnettomuuteen.

Peurakolarit Kosken ja Marttilan alueella toukokuun alusta vuoden 2023 loppuun. KUVA: Raimo Anttila/Loimaan poliisi

 

Viime vuosina rakennetut riista-aidat ja lisätyt kaatomäärät, Loimaan poliisin vanhempi konstaapeli Raimo Anttila summaa syitä vähentymiselle. Hän ylläpitää tilastoa hirvieläinkolareista Loimaan poliisin toiminta-alueella.

– Metsästystä on lisätty viimeisten vuosien aikana rankalla kädellä. Näyttää, että se on tehonnut.

 

Peurakolarit toukokuun alusta vuoden 2023 loppuun Auran alueella. KUVA: Raimo Anttila/Loimaan poliisi

– Yövuoroissa kyllä näkee, että kanta on edelleen vahva erityisesti Pöytyän ja Oripään alueilla. Tässä juuri taisi olla 30 peuraa laumassa tien vieressä. Loimaan alueella sellaisia ei oikein enää näy.

Tilastoissa saattaa hänen mukaansa olla epätarkkuutta sen vuoksi, että osassa kolareita eläin on saattanut olla metsäkauris tai jopa jokin muu eläin.

Osa ihmisistä järkyttyy onnettomuustilanteissa niin, että eläinkin saattaa jäädä tunnistamatta.

– Kettuakin on peurana haettu ja yksi hirvikin oli oikeasti peura.

Jos peurakolarien määrä onkin pudonnut, niin hirvikolareissa olikin sitten melkoinen kasvu: niitä sattui viime vuonna peräti yhdeksän, kun edellisenä vuonna niitä oli vain kaksi.

– Kolarikeskittymät ovat valtaväylillä, Raimo Anttila varoittaa ja se näkyy myös kartoista, jotka hän kokosi poliisin hirvieläintehtävistä.

Vakkatie Loimaalla, Kantatie 41 ja Ysitie ovat täynnä tehtäviä kuvaavia kolmioita.

Hän kehottaa aina tarkkailemaan penkkoja, oli tie iso tai pieni ja erityisen tarkkana kannattaa olla riista-aitojen päissä.

– Ne ovat pahoja paikkoja tällä hetkellä. Pahin paikka on Loimaan Koskenrannasta Pahkapirtin suuntaan loppukesästä valmistuneen aidan päät.

Eikä aitojen välissäkään voi olla täysin varma, ettei hirvieläin tule vastaan.

– Yksi hirvikolarikin sattui aitojen välissä.

 

FAKTA

Näin paljon kolarit vähenivät (2022–2023)

  • Loimaa -30
  • Alastaro -13
  • Oripää – 5
  • Koski Tl -28
  • Marttila -6
  • Pöytyä -67
  • Aura -11
  • Lähde: Loimaan poliisin toiminta-alueen hirvieläintehtävät

 

FAKTA

Peurakolarit seudulla

  • 2023: 661
  • 2022: 821
  • 2021: 829
  • 2020: 875
  • 2019: 843
  • 2018: 782
  • 2017: 681
  • 2016: 573
  • 2015: 515
  • 2014: 485
  • 2013: 421
  • 2012: 439
  • 2011: 363
  • 2010: 345
  • 2009:402
  • 2008: 365
  • 2007: 317
  • 2006: 313
  • Kaikkiaan kolareita on sattunut 2006–2023 yhteensä 9369.
  • Lähde: Loimaan poliisi

 

FAKTA
Jos ajat hirvieläinkolarin
  • Soita 112 ja seuraa hätäkeskuksen antamia ohjeita.
  • Soita mieluummin mahdollisimman nopeasti kuin vasta kilometrien päästä, jotta suurriistavirka-apu (SRVA) löytää kuolleen eläimen ja pääsee etsimään mahdollisesti loukkaantunutta eläintä tarkoilla koordinaateilla kolaripaikalta.
  • Samasta syystä on hyvä merkitä kolaripaikka. Siihen on omia merkintälappujakin, mutta etsijän huomiota voi yrittää kiinnittää myös esimerkiksi muovipussilla tai vastaavalla merkillä.
  • Olisi hyvä käyttää 112-sovellusta, jonka kautta hätäkeskus näkee kolaripaikan. Tämä on tarpeen erityisesti tapauksissa, joissa autoilija ei tunne paikkoja.